BIGtheme.net http://bigtheme.net/ecommerce/opencart OpenCart Templates
Home / Wat is het Paleo Dieet?

Wat is het Paleo Dieet?

Het Paleo dieet legt de nadruk op mager vlees, fruit, groenten ,vis en noten, maar geen granen. Met dit dieet, zal je geen verwerkte voedingsmiddelen of zuivel meer consumeren en je zal meer fysiek actief moeten zijn.

Paleo diëten zijn gebaseerd op een simpel uitgangspunt: Als de holbewoners het niet aten, moet jij het ook niet eten.Paleo-Dieet

In een notendop, is het Paleo dieet gebaseerd op het idee dat voor een optimale gezondheid, de moderne mens terug moet naar het eten van echte, hele onbewerkte voedingsmiddelen die meer gezond dan schadelijk zijn voor ons lichaam.

Toegegeven, het “holbewoner” label maakt dat dit klinkt als een raar dieet, maar geloof me: het is het niet. In de afgelopen 200.000 jaar, evolueren mensen het best op biologisch voedsel: planten, vlees, vis, allemaal vol met voedingsstoffen waar ons lichaam het best op gedijt.

Landbouw kwam op het toneel slechts 10.000 jaar geleden -een fractie van onze evolutionaire geschiedenis- en er is simpelweg niet genoeg tijd en evolutionaire druk geweest voor de mens om zich volledig aan te passen aan het eten van de moderne voedingsmiddelen, zoals tarwe, suiker, chemisch verwerkte groente en oliën, en andere “neolithisch” voedsel.

Het is geen toeval dat veel moderne welvaartsziekten de wereldwijde verspreiding van geïndustrialiseerd voedsel hebben vergezeld, waaronder auto-immuunziekten, hart-en vaatziekten, type 2 diabetes en obesitas. Dat is waarom de aanpak van het Paleo dieet de terugkeer naar een meer voorouderlijke benadering van eten benadrukt.

paleo-dieet van oermens tot nuMaar we moeten wel in gedachten houden dat we niet proberen het holbewoners dieet precies te repliceren. Ja, een paar Paleo die-hards kunnen hun dieet wel op deze manier benaderen, maar er is niet een definitieve, monolithische, “one-size-fits-all Paleo dieet”. Sommige Paleo eters kiezen er voor om voor super lage koolhydraten te gaan, terwijl anderen juist blij zijn om zo nu en dan te knabbelen op een gepofte aardappel of een kom witte rijst. Er zijn ook Paleo eters die geen leven kunnen voorstellen zonder zuivel en er zijn ook meer orthodoxe mensen die weigeren om zelfs maar een klont boter aan te raken.

Het Paleo principe is groot genoeg om een groot aantal verschillende benaderingen toe te kunnen passen, maar de basisprincipes van voorouderlijk eten blijft hetzelfde:

Eet onbewerkt, voedzaam voedsel. Prioriteer gras gevoed en geweid vlees en eieren, wild gevangen vis, en groenten. Geniet van fruit, noten en zaden met mate.
Vermijd voedsel dat ons zal schaden door het veroorzaken van systemische ontsteking, vernielen van onze ingewanden, of het ontsporen van onze natuurlijke metabolische processen. Onthoud je van giftige, pro-inflammatoire voedingsmiddelen, zoals gluten bevattende granen, peulvruchten, suiker, en in een fabriek gemodificeerd voedsel die vaak gevonden kan worden in de midden gangpaden van uw lokale supermarkt.
Artsen, biochemici, voedingsdeskundigen en andere onderzoekers beginnen de voordelen van voorouderlijke voeding in te zien, en mensen die een Paleo-achtige benadering van eten in acht hebben genomen melden aanzienlijke verbeteringen in hun algemene gezondheid, lichaamssamenstelling, en energie niveaus.

Belangrijker, er is bewijs dat mensen die op deze manier eten het risico van talrijke ziekten en aandoeningen verminderen die worden geassocieerd met een standaard dieet.

Ik weet wat je denkt: hoe kan dit gezond zijn? Veel mensen lijken te denken dat het eten van Paleo betekent dat je super weinig koolhydraten consumeerd en heel veel vlees en dierlijk vet eet. Maar dat is Paleo niet:

Ja, hoogwaardige eiwitten en vetten zijn een deel van de vergelijking, maar dat zijn veel groenten en zelfs koolhydraten ook. Het is niet zo dat je alle granen en gemodificeerd voedsel laat staan (die, laten we eerlijk zijn, van nature niet voedselrijk zijn) en die vervangt met spek. In plaats daarvan vervang je deze met groenten en fruit en vervang je de lage kwaliteit,-CAFO verhoogd,-steroïde ingespoten vlees met gras gevoed en geweid vlees, eieren, en duurzame vis.

Met andere woorden:

Het is het beste om in een fabriek gemanipuleerd voedsel en ingrediënten die meer kans hebben om schadelijk dan gezond te zijn te vermijden, en echte, natuurlijke, voedende levensmiddelen prioriteit te geven.

Klik op onderstaande banner om meer te weten te komen over het Paleo Dieet en het te gaan uitproberen.

bannerPaleoRevolutie