BIGtheme.net http://bigtheme.net/ecommerce/opencart OpenCart Templates
Home / Sporten en Afvallen

Sporten en Afvallen

Het maakt niet uit welk dieet je volgt, alle deskundigen zijn het erover eens, als je echt goed wilt afvallen zul je naast je dieet ook moeten sporten.

Ok, duidelijk. Calorieën verbranden is dus goed voor je. Maar hoe vaak en hoe lang moet je sporten om een goed resultaat te krijgen. En welke sport werkt er het beste?

 

Hoe verlies je vet?

Duursporten zullen vet verbranden, doordat de lange inspanning je lichaamsreserves zal gaan weg eten. Matige lichaamsbeweging gedurende een langere tijd zal energie produceren terwijl het lichaam zuurstof en glucose verbruikt en kooldioxide verdrijft.

Het belangrijkste voordeel van lange sportsessies is dat na ongeveer 30-40 minuten het lichaam zijn vetreserves begint weg te eten voor energie, dan begin je dus ook daadwerkelijk af te vallen.

Wat zijn de beste sport vormen?

Ga voor sporten die een redelijke inspanning vereisen, die je gedurende minstens 40 minuten kunt volhouden zonder dat je te moe wordt. Wandelen, joggen, skaten zijn allemaal ideaal. Indien mogelijk gebruik dan een hartslagmeter om je hartslag te monitoren. Je streef hartslag moet tussen de 60% en 80-% van je maximale hartslag* zijn. Als je sport om af te vallen is het beter om weerstand sporten te vermijden, zoals tennis, badminton, squash en teamsporten, die zorgen er namelijk voor dat je lichaam melkzuur produceert wat spierpijn veroorzaakt, richt je vooral op cardio trainingen.

Hoe vaak en hoe lang sporten?

Het beste is om 2-3 sport sessies per week in te stellen, waarbij (als je wilt afvallen) tenminste 2 sessies een duursport moeten zijn. Idealiter duren deze sportsessies elk een paar uur als aanvulling op je dagelijkse activiteiten zoals het huishouden en naar of wat je op je werk loopt. Als het lang geleden is dat je een sport hebt beoefent, begin dan met een half uur durende sessies en bouw je uithoudingsvermogen langzaam op. Als het je niks lijkt om een groepssessie te gaan volgen probeer dan oefeningen door je dagelijkse routine heen te verweven door meer te gaan lopen en actiever het huishouden te doen. Als het je niet lukt om 2-3 sessies per week in te plannen probeer dan op 1 dag 5-6 uur actief* te zijn.

 

* Je maximale hartslag is 220 – je leeftijd

* Er zijn tal van manieren om je hartslag te verhogen zonder dat je echt aan het sporten bent.

Probeer deze ideeën om 50 calorieën te verbranden: 68 minuten actief strijken, 48 minuten actief koken, 45 minuten behangen, een uur actief je auto wassen, 45 – 60 minuten vegen of stofzuigen, 36 minuten de vloer dweilen, 36 minuten in de supermarkt winkelen, 30 – 45 minuten actief tuinieren; 30 minuten dode bladeren vegen; 29 het gazon maaien, 22 minuten frisbeen en 15 minuten trap lopen. Om jezelf nog meer aan het bewegen te krijgen, denk dan met je voeten! Parkeer een beetje verder weg in plaats van altijd te kiezen voor de dichtstbijzijnde plaats waar je naartoe gaat en loop een stukje verder.